Tillåt ”monsterhus” i Stockholms city

Jag inleder med en text som jag från början skrev som en insändare till en dagstidning. (Ja, det händer att jag skriver insändare; so sue me!):

Skönhetsrådet i Stockholm vill, tillsammans med Folkpartiet, stoppa ett planerat ”monsterhus”. Jag antar en motsatt ståndpunkt men inte för att jag anser att de har fel i sin åsikt att huset på grund av sin höjd riskerar att bli dominerande.

Jag är tveksam till att någon över huvud taget, möjligtvis med undantag för några enstaka personer med specialintresse för modernistisk arkitektur, söker sig till Stockholms city för dess skönhetsvärden. Makthavarna på 40 — 70-talen valde genom den så kallade Norrmalmsregleringen att göra området till ett kommersiellt centrum präglat av dominerande byggnader i form av kontorshöghus, bunkerliknande bankpalats, parkeringshus och butiksfastigheter. Den här visionen symboliseras också av användandet av anglicismen ”city” för att beteckna området.

I min mening, en mening jag misstänker delas av den stora majoriteten stockholmare, är citykärnan redan att betrakta som ”förlorat territorium” ur ett skönhetsperspektiv. S:t Clara kyrka är redan kringbyggd och knappt skönjbar från gatunivån. Knappt några personer bor där; de minimala försöken att tillföra bostäder i området gör knappt någon märkbar skillnad. City är en plats man är på väg till eller ifrån i något särskilt ärende som arbete eller handel.

Arkitekten Ola Andersson skrev i DN den 15 januari 2014 hur höga hus (över 10 våningar) sällan är motiverade av praktiska eller ekonomiska skäl. Ändå verkar det finnas ett stort behov hos vissa byggherrar, politiker och arkitekter att uppföra sådana. Låt därför det redan sönderbyggda cityområdet bli en enklav där dessa kan få utlopp för sina behov att bygga märkesbyggnader i form av ”monsterhus”. Lägg energin på att skydda de stadsmässiga miljöer där stockholmare och turister kan uppleva skönhetsvärden av de slag som få andra städer i världen kan erbjuda. Gärna i kombination med Claes Brittons förslag för Kungsträdgården från den 12 juni.

Henrik Gustafsson

Fler länkar:

Kommentera

