Intervjun med Rysslands ambassadör i DN

När jag läste Dagens Nyheters intervju med Rysslands ambassadör Viktor Tatarintsev i dag började jag omedelbart fundera över att skriva en kommentar. Intervjun präglas av en påtaglig frånvaro av kritiska frågor till ambassadören. En sådan okritisk hållning i en intervju av detta slag känner jag är beklämmande, om än inte förvånande, från vad som ska vara en ledande utrikesreporter på en ledande dagstidning.

Dock så slipper jag det. Tack vare tips från bloggkollegorna Cornucopia? och Wiseman’s Wisdoms hittade jag Patrik Oksanens ledare i Hela Hälsingland. Oksanen kommenterar Tatarintsevs intervjusvar bättre än vad jag skulle kunna. Så jag nöjer mig med att skriva: Läs Oksanens ledare.

Henrik Gustafsson

Kommentera

