Viktor Barth-Kron undervisar politiker i demokrati

I dagens pappers-DN och på sin blogg på DN.se gör Viktor Barth-Kron några uppenbara men nödvändiga iakttagelser kring landstingspolitiken i Stockholm och för den delen om politiken i Sveriges riksdag.

VBK är i mitt tycke en av de absolut mest skarpsinta och skickliga politiska skribenterna inom ”gammelmedia”. Ofta läser jag hans texter med en känsla av att jag inte kunde ha sagt det bättre själv, och då ska jag givetvis inte säga det heller. Därför nöjer jag mig med att hänvisa till dagens text av VBK.

Jag nöjer mig med att tillägga två observationer från min egen horisont:

  • Winston Churchill lär ha sagt ”Demokrati är den sämsta statsformen, bortsett från alla andra.” (Jag orkar inte ta reda på om citatet verkligen är korrekt. Utsagan i sig äger hur som helst samma giltighet.)
  • Vi har de politiker vi förtjänar (som kollektiv — inte nödvändigtvis som individer). Tyvärr verkar vi inte förtjäna vidare mycket.

Henrik Gustafsson

Kommentera

