Grums rycker närmare

Så här skrev kolumnisten Peter Kadhammar i Aftonbladet angående det förestående hotet mot bokhandeln Hedengrens vid Stureplan i Stockholm:

Slår Hedengrens igen kan jag lika gärna flytta till Grums

Jag kan inte annat än hålla med Kadhammar. Inget ont om Grums som ort, den har säkert sina förtjänster och jag skulle säkert kunna skapa mig en trivsam tillvaro där framför allt tack vare närheten till naturen. Tillgången till ett rikt kulturutbud kommer dock inte att vara en del i ett beslut att flytta dit. Och Stockholm riskerar att bli allt mer likt Grums i det avseendet.

Vi får hoppas att goda krafter hjälps åt och mobiliserar för att Hedengren ska överleva. Skulle det inte gå så lämnar SvD en rad alternativ till att flytta till Grums: En lista över världens 15 vackraste boklådor.*) Man kan kanske flytta till Buenos Aires, Peking eller Paris?

Henrik Gustafsson

*) Jag avviker avsiktligt från Språkrådets rekommendation kring pluralform av bokhandel. För mig låter pluralformen handlar av handel fel och jag undviker den.

Kommentera

