Bevakningspersonalens insatser förtjänar också uppmärksamhet

Nedan återpublicerar jag en artikel som jag skrivit på dagens DN.Åsikt

Bevakningspersonal var bland de första som gjorde insatser vid fredagens dåd på Drottninggatan och kommer sannolikt vara bland de första på plats nästa gång något sådant inträffar. Blåljuspersonalen har fått mycket välförtjänt beröm för sina insatser i fredags – men även bevakningspersonal förtjänar att uppmärksammas.

Jag har i 15 år arbetat som väktare och som ordningsvakt för olika uppdragsgivare och på olika platser i Stockholm. Huvuddelen av min tid i branschen har jag arbetat i publika miljöer som i köpcentrum och kollektivtrafiken. Under den tiden har jag vant mig vid att då min yrkeskår uppmärksammas i medierna, etablerade och sociala, så är det till övervägande delen i negativa sammanhang. Jag har också vant mig vid att de positiva insatser som jag och mina kollegor dagligen gör sällan uppmärksammas.

Självklart förtjänar de tillfällen då bevakningspersonal uppträder olämpligt eller rent av brottsligt att uppmärksammas och i vår kår, liksom de flesta andra yrkeskårer, finns personer som är olämpliga för yrket. Samtidigt orsakar den skeva rapporteringen och den okunskap som präglar den allmänna bilden av våra yrken problem för oss när vi arbetar då vi ständigt möts av fördomar.

De senaste dagarna har jag i mitt arbete mött mycket spontan uppskattning från människor som tackat mig för att vi finns och för det arbete vi gör. Jag har fått kramar och blommor. Däremot tycker jag inte att det officiella Sverige i någon märkbar utsträckning har uttryckt någon uppskattning för mina kollegor i olika uniformer som i fredags var bland de första på plats på Drottninggatan när terrorn slog till, som sprang mot faran då de flesta sprang därifrån och som gjorde viktiga och osjälviska insatser långt utanför deras uppdragsbeskrivning.

Polis-, ambulans- och räddningspersonal har de senaste dagarna fått mycket beröm för sitt arbete. Såvitt jag kan bedöma är det välförtjänt beröm som jag inte på något sätt missunnar dem. Att också erkänna bevakningspersonalens arbete skulle inte på något sätt förminska deras insats. Otaliga filmklipp, bilder och vittnesmål från i fredags visar hur väktare, ordningsvakter, värdetransportörer och parkeringsvakter med stor sinnesnärvaro agerade i det kaos som rådde.

På de mest besökta platserna och de mest skyddsvärda platserna i vårt samhälle är det bevakningspersonal som sköter huvuddelen av arbetet med att upprätthålla ordning, säkerhet och trygghet. Ordningsvakter och väktare bevakar köpcentrum och varuhus, kollektivtrafik, sjukhus, domstolar, idrottsevenemang och konserter samt på allt fler orter även gator och torg. Skyddsvakter bevakar våra makthavare i riksdagen och regeringskansliet, våra flygplatser och kärnkraftverk. Bland mycket annat. Arbetsuppgifter som i de flesta andra länder till största delen sköts av poliser.

Nu har polisen en så kallad särskild händelse och har mer poliser synliga på offentliga platser. Men om inget ytterligare inträffar den närmaste tiden kommer det mesta inom några veckor att gå tillbaka till det normala. Då är sannolikheten att det nästa gång något sådant här inträffar så kommer det att inträffa på en plats där mina kollegor arbetar. Jag är övertygad om att de även den gången kommer att möta utmaningen.

Vi gör inte vårt arbete för att få erkännande och uppskattning, men det arbete vi gör kan någon gång förtjäna att omnämnas.

Henrik Gustafsson

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

